14 grudnia 2017

Ksiądz Tomasz Jaklewicz: trzeba wyjaśnić niejasności wokół Amoris Laetitia

(Fot. ANSA / ETTORE FERRARI / FORUM)

„Dopuszczenie do Komunii osób rozwiedzionych żyjących w powtórnym związku (także pojedynczych) oznacza poważną zmianę w rozumieniu Eucharystii, sakramentu pokuty i pojednania, sakramentu małżeństwa oraz grzechu cudzołóstwa” – pisze w „Gościu Niedzielnym” ks. Tomasz Jaklewicz.

 

Duchowny przytacza wydarzenia związane z zamieszaniem, jakie wśród katolickich duchownych i samych wiernych wywołało opublikowanie Amoris Laetitia, a także list Ojca Świętego z 5 września roku 2016 do biskupów z regionu Buenos Aires, w którym papież z aprobatą odniósł się do przygotowanych przez nich wytycznych związanych z interpretacją adhortacji.

Wesprzyj nas już teraz!

 

Franciszek dołączył go do oficjalnego zbioru papieskich dokumentów Acta Apostolicae Sedis (AAS) i powiedział, że argentyńscy biskupi wyjaśnili wszelkie wątpliwości związane z Amoris Laetitia a zwłaszcza z kontrowersjami, jakie znalazły się w ósmym rozdziale tego dokumentu.

 

„Czy to oznacza, że spór ciągnący się przez prawie cały obecny pontyfikat zostanie zamknięty?” – zastanawia się ks. Jaklewicz. Z jego przemyśleń opublikowanych w „Gościu Niedzielnym” wynika, że nie. I to pomimo stanowiska, jakie w tej sprawie zajął sam papież Franciszek, który stwierdził, że „nie ma innej interpretacji Amoris Laetitia” poza tą, jaką przedstawili argentyńscy biskupi.

 

„Wielu pasterzy i świeckich podziela nadzieję na zakończenie debaty, ale obawiam się, że opublikowanie listu papieża w AAS niewiele wyjaśnia”  pisze polski duchowny. Jego zdaniem „sformułowania argentyńskich biskupów sugerują, że istnieje możliwość udzielenia Komunii osobom po rozwodzie żyjącym w nowym związku bez wymagania od nich decyzji o życiu w czystości”.

 

Ks. Jaklewicz zwraca uwagę na fakt, że ani w adhortacji Amoris Laetitia, ani w jej oficjalnej interpretacji nie znajdują się odpowiednie wskazówki dla duszpasterzy, które pozwoliłyby im odpowiedzieć na pytanie: „kiedy taka wyjątkowa sytuacja faktycznie istnieje w zgodzie z nauczaniem Kościoła”.

 

Zdaniem ks. Jaklewicz zawarte w Amoris Laetitia przesłanie, że „każdy przypadek jest inny i należy go traktować w sposób indywidualny” jest „ważną i słuszną zasadą pastoralną”.  Nie zmienia to jednak faktu, że najważniejszym problemem adhortacji papieża Franciszka nie są kwestie duszpasterskie, ale doktrynalne.

 

„Kościół naucza, że każde współżycie poza prawowitym małżeństwem jest grzechem”  podkreśla ks. Jaklewicz. Dodaje, że „tak zasadnicza zmiana” tej nauki, jaka jest zawarta w Amoris Laetitia, wymaga „całkowicie jasnych sformułowań”. 

 

„Wątpliwości (tzw. dubia), które zgłosiło papieżowi czterech kardynałów, a także szereg teologów i poważanych intelektualistów katolickich pozostają nierozstrzygnięte”  przypomina duchowny, podkreślając że „nie powinno się tych głosów traktować jako opozycji wobec papieża. Nawrócenie pastoralne, o które zabiega papież Franciszek, nie dokona się bez jasnych zasad doktrynalnych”.

 

 

Źródło: „Gość Niedzielny”

TK

 

 

Wesprzyj nas!

Będziemy mogli trwać w naszej walce o Prawdę wyłącznie wtedy, jeśli Państwo – nasi widzowie i Darczyńcy – będą tego chcieli. Dlatego oddając w Państwa ręce nasze publikacje, prosimy o wsparcie misji naszych mediów.

Udostępnij
Komentarze(0)

Dodaj komentarz

Anuluj pisanie

Udostępnij przez

Cel na 2024 rok

Skutecznie demaskujemy liberalną i antychrześcijańską hipokryzję. Wspieraj naszą misję!

mamy: 104 100 zł cel: 300 000 zł
35%
wybierz kwotę:
Wspieram