Przeglądasz wersję mobilną portalu. Chcesz wrócić do desktopowej? Kliknij tutaj
DZISIAJ JEST
03   KWIETNIA   2020 r.
Św. Ryszarda, biskupa
Św. Sykstusa, papieża
Św. Ryszarda, biskupa
Św. Sykstusa, papieża

Pierwszy Piątek
Imieniny obchodzą:
Jakub, Pankracy
 
Polonia Christiana nr 35       TEMAT NUMERU: TEOLOGIA WYZWOLENIA. REANIMACJA?
Jose Antonio Ureta

Argentyńska mutacja

Argentyńska mutacja
 Wraz z wyborem na Stolicę Piotrową Jorge Mario Bergoglia, darzącego wyraźnym „uprzywilejowaniem” ubogich, szerokie rzesze wiernych w Europie dowiedziały się o istnieniu argentyńskiej szkoły teologii wyzwolenia znanej dotąd jedynie w kręgach duszpasterstwa Ameryki Łacińskiej. Występując pod nazwą teologii ubogich, dzieli ona zarówno pochodzenie, jak i niektóre fundamentalne reguły ze swą szerzej znaną odmianą pokrewną, głoszoną przez Gustava Gutiérreza i Leonarda Boffa.

Jose Antonio Ureta


Teologia ubogich nie zasługiwałaby na potępienie wyrażone w instrukcji kardynała Ratzingera o niektórych aspektach teologii wyzwolenia Libertatis Nuntius, gdyż jako kryterium analizy nie przyjmuje ona marksistowskiej interpretacji rzeczywistości społecznej ani też w kategoriach drogi do wyzwolenia nie pojmuje walki klasowej.

Genezę i podstawowe postulaty argentyńskiej teologii ubogich najpełniej da się przedstawić poprzez odwołanie do życia i myśli Lucia Gery, najważniejszej postaci tegoż ruchu.

Peronistyczna lewica i Ruch Kapłanów dla Trzeciego Świata

Ojciec Lucio Gera (1924–2012), profesor wydziału teologii Katolickiego Uniwersytetu w Buenos Aires i dyrektor czasopisma „Teológica”, w roku 1964 wziął udział w zorganizowanym przez księdza‑renegata Ivana Illicha w Rio de Janeiro spotkaniu z przyszłymi twórcami „oddziałów uderzeniowych” teologii wyzwolenia: Gustavo Gutiérrezem, Juanem Luisem Segundo i Segundo Galileą. Celem spotkania miała być refleksja nad wyzwaniami duszpasterskimi i teologicznymi, jakie trwający właśnie Sobór Watykański II stawiał przed Ameryką Łacińską, ze szczególnym uwzględnieniem przeciwdziałania nędzy. Analizując w trakcie owego spotkania rolę teologów na kontynencie południowoamerykańskim, Gera zaproponował większe zintegrowanie teologii z „ludem Bożym”.

Powyższy tekst jest tylko FRAGMENTEM artykułu opublikowanego w magazynie "Polonia Christiana".

zamów e-wydanie   zamów wydanie papierowe
 
 
 
 
 
 
drukuj