Przeglądasz wersję mobilną portalu. Chcesz wrócić do desktopowej? Kliknij tutaj
DZISIAJ JEST
07   KWIETNIA   2020 r.
Św. Jana Chrzciciela de la Salle
Św. Jana Chrzciciela de la Salle
Imieniny obchodzą:
Donat, Herman, Klara, Rufin
 
Polonia Christiana nr 7       Historia
Grzegorz Kucharczyk

Bies antykatolicyzmu

Bies antykatolicyzmu

Chociaż w dziejach Rosji nie brakuje konwertytów na katolicyzm, nienawiść w stosunku do „łacinników” i „romanizmu” stała się kamieniem węgielnym zarówno ideologii państwowej, jak i myśli twórców tej miary co Fiodor Dostojewski.

Turcy oblegają Konstantynopol: ostatnia noc przed atakiem, który ma się odbyć o świcie; ostatni imperator chodzi po pałacu, pragnie modlić się przed obrazem Matki Bożej; modlitwa, atak, walka; sułtan z okrwawioną szablą w ręku wjeżdża do Konstantynopola… Katedra Świętej Zofii, drżący patriarcha, ostatnia msza. Sułtan wjeżdża na koniu, po schodach, do wnętrza świątyni, zatrzymuje się wzburzony, rozgląda się wokoło i wypowiada słowa: „Oto dom modlitwy dla Allaha!”… A w dalekim cesarstwie rosyjskim pojawia się ostatnia przedstawicielka rodu Paleologów z dwugłowym orłem zamiast posagu. Rosyjski ślub z księciem Iwanem III w drewnianej izbie zamiast pałacu. W izbie tej rodzi się idea wszechprawosławnego znaczenia Rosji, położony zostaje kamień węgielny przyszłego władztwa na Wschodzie, rozszerza się krąg przyszłości Rosji, nie tylko jako wielkiego mocarstwa, ale jako całego nowego świata mającego misję odnowy chrześcijaństwa przez ideę prawosławną… Misja ta spełniona zostanie wtedy, gdy zgnije Zachód, a zgnije on wtedy, gdy papież całkowicie wypaczy [naukę] Chrystusa, torując w ten sposób drogę ateizmowi wśród spoganionej zachodniej części ludzkości.

Tymi słowami Fiodor Dostojewski opisywał koncepcję Trzeciego Rzymu, która wraz z ideą „zbierania ziem ruskich”, tworzyła mit założycielski imperialnego posłannictwa księstwa moskiewskiego, a potem Rosji. I jak widać z zacytowanego fragmentu tkwił za tym wyraźnie artykułowany antykatolicyzm. Wraz z translatio Imperii dokonało się bowiem translatio fidei, tzn. Moskwa (Trzeci Rzym) przejęła od Konstantynopola nie tylko misję imperialną, ale również depozyt prawdziwej wiary, którą już dawno Rzym Pierwszy utracił na rzecz Rzymu Drugiego. Dodajmy, że również koncepcja „zbierania ziem ruskich” oznaczała „wyzwalanie” przez prawowiernego cara ziem ruskich, które dostały się pod panowanie „łacinników” (tj. Litwy, a potem całej Rzeczypospolitej Obojga Narodów).

Powyższy tekst jest tylko FRAGMENTEM artykułu opublikowanego w magazynie "Polonia Christiana".

zamów e-wydanie   zamów wydanie papierowe
 
 
 
 
 
 
drukuj