Przeglądasz wersję mobilną portalu. Chcesz wrócić do desktopowej? Kliknij tutaj
DZISIAJ JEST
04   KWIETNIA   2020 r.
Św. Izydora, Doktora Kościoła
Św. Platona
Św. Izydora, Doktora Kościoła
Św. Platona
Pierwsza Sobota
Imieniny obchodzą:
Benedykt, Mira, Wacław
 
Polonia Christiana nr 55       PRAWDA, DOBRO, PIĘKNO
Mateusz Ciupka

Brzmienie tradycyjnej liturgii

Brzmienie tradycyjnej liturgii

Wieloletni szef chóru mnichów w Solesmes, Joseph Gajard napisał: Chorał doskonale porywa dusze i wprowadza w krainę szczęśliwości, gdzie czeka na nie Bóg. I właśnie takie wykonanie chorału gregoriańskiego otrzymujemy w tej niezwykłej, bo aż trzynastopłytowej serii na każdą niedzielę roku liturgicznego.

 

Starannie wydany zbiór z tekstami w czterech językach i nutami zawiera śpiewy chóru mnichów z Triors, stosujących metodę Solesmes. Zrodziła się ona pod koniec XIX wieku pod hasłem powrotu do źródeł chorału bijących w średniowieczu. Ta muzyczna archeologia wyprzedziła o ponad pół wieku popularną obecnie praktykę wykonawstwa historycznie poinformowanego, czyli taką, w której wykonawcy starają się w każdym aspekcie oddać oryginalne brzmienie i kształt dawnego repertuaru.

Metoda Solesmes dąży do tego, by śpiewany tekst był jak najlepiej zrozumiały. Ogranicza się melizmaty (ozdobne śpiewy na pojedynczej sylabie), a artystyczny wymiar wykonania nie przyćmiewa jego duchowego znaczenia. Mnisi z Triors w pełni realizują to założenie, umiejętnie operując akcentami i dynamiką, a także – co szczególnie warte podkreślenia – różnicują śpiewające składy tak, że w niektórych partiach (na przykład Tractus z pierwszej niedzieli Wielkiego Postu), mamy wrażenie dialogowania.

Powyższy tekst jest tylko FRAGMENTEM artykułu opublikowanego w magazynie "Polonia Christiana".

zamów e-wydanie   zamów wydanie papierowe
 
 
 
 
 
 
drukuj
 
 
 

KOMENTARZE
 
Nick *:
 k
Twoja opinia *:
 
wyślij opinie