Przeglądasz wersję mobilną portalu. Chcesz wrócić do desktopowej? Kliknij tutaj
DZISIAJ JEST
07   KWIETNIA   2020 r.
Św. Jana Chrzciciela de la Salle
Św. Jana Chrzciciela de la Salle
Imieniny obchodzą:
Donat, Herman, Klara, Rufin
 
Polonia Christiana nr 5       Temat numeru: W obliczu kryzysu
Rozmowa z księdzem Robertem A. Sirico

Chrześcijaństwo potrzebuje wolności

Chrześcijaństwo potrzebuje wolności
Czy bogactwo jest czymś złym?
- Powtórzę to, co napisał na ten temat św. Tomasz z Akwinu: To nie bogactwo czyni zło, lecz człowiek.
 
Co to oznacza w praktyce?
- W biblijnej Przypowieści o Łazarzu bogacz poszedł do piekła nie ze względu na swój majątek, lecz ze względu na pychę. Z kolei Łazarz znalazł się w niebie nie ze względu na swoje ubóstwo, lecz pokorę. W praktyce oznacza to, że nie możemy jedynie potępiać bogaczy i bogactwa, lecz wnikliwie badać relacje, jakie mają miejsce w świecie gospodarczym i społecznym. Bogactwo powstałe w wyniku uczciwych transakcji jest czymś moralnie słusznym, gdyż jest nagrodą za służbę społeczeństwu. Problemem jest materializm i to, co z niego wypływa. Być bogatym i nie ulec materializmowi - oto wyzwanie, jakie stawia przed nami Pan Bóg.

Czy jednak sama chęć bogacenia się nie wynika z materialistycznej wizji świata i wartości, jakie ona promuje?
- O materializmie możemy mówić wówczas, gdy wszystkie wyznawane wartości płyną z niego. System ekonomiczny, który promuje zyski, a nie straty, nie ma wiele wspólnego z materializmem, lecz o wiele więcej ze zdrowym rozsądkiem. Wyobraźmy bowiem sobie, że w proteście przeciw rzekomemu materializmowi przestajemy wierzyć w zysk, który jest kwintesencją jakiejkolwiek aktywności gospodarczej, a zaczynamy promować przedsięwzięcia przynoszące straty. Jeśli będziemy promować straty kosztem zysków, bierność kosztem aktywności, jak wyobrażamy sobie chociażby pomoc ubogim, skoro nie będzie bogactwa. Jak będziemy spełniać nasz chrześcijański obowiązek miłosierdzia względem bliźniego, gdy nie będziemy mieć czym się z nimi dzielić; nie można rozdać bochenka chleba, którego nie mamy. Wydaje mi się, że podobna filozofia jest zabójcza dla społeczeństwa i dla chrześcijaństwa, a wynika ona z błędnego rozumienia Biblii i nauczania naszego Pana.

Powyższy tekst jest tylko FRAGMENTEM artykułu opublikowanego w magazynie "Polonia Christiana".

zamów e-wydanie  
 
 
 
 
 
 
drukuj