Przeglądasz wersję mobilną portalu. Chcesz wrócić do desktopowej? Kliknij tutaj
DZISIAJ JEST
13   SIERPNIA   2020 r.
Św. Hipolita, męczennika
Św. Jana Berchmansa
Św. Hipolita, męczennika
Św. Jana Berchmansa
NMP Kalwaryjskiej
IV Objawienie w Fatimie
Imieniny obchodzą:
Hipolit, Diana, Gertruda
 
Polonia Christiana nr 6       Dossier: Azja męczenników
Roman Konik

Długi marsz ku wolności

Długi marsz ku wolności
Przełom wieku XX i XXI określany bywa najczęściej jako przejście w nową epokę naszej cywilizacji, która bezpowrotnie wyeliminowała wojny, kolonializm, fanatyzm, brak tolerancji czy animozje na tle religijnym. Męczeństwo za wiarę wydaje się reliktem czasów minionych i wedle wielu nie stanowi aktualnego problemu.

Współczesne Chiny przechodzą największą i najbardziej dynamiczną zmianę w swej historii. Trudno je nazwać którymś spośród określeń dotychczas stosowanych w kontekście definicji ustrojowych. Są swoistą hybrydą: z fasadą komunizmu w sferze ideologicznej oraz fanatyczną wiarą w kapitalizm w sferze gospodarczej. Tak rozumiana idea państwa ma przełożenie nie tylko na sferę ekonomiczną, ale także na sferę religijną czy obyczajową. Dlatego też współczesny Kościół w Chinach zmierzyć się musi z wieloma problemami, przede wszystkim z kilkudziesięcioletnim podziałem na „Kościół patriotyczny”, czyli wspólnoty uznawane przez państwo, i „Kościół podziemny”, lojalny wobec Stolicy Apostolskiej, a także ze zmianą podejścia do kwestii rodziny (przejścia z tradycji wielodzietnych rodzin do popieranego modelu jednego dziecka), problemu przymusowej aborcji, dominacji sfery ekonomicznej nad sferą duchową itd.

Warto pamiętać, że początek XX wieku w Chinach (mimo ogromnych różnic kulturowych wobec cywilizacji zachodniej) zaznaczył się wzrostem zainteresowania chrześcijaństwem. Zwrócenie się mieszkańców Państwa Środka ku katolicyzmowi zostało zauważane przez Stolicę Apostolską. Rok 1926 okazał się tu rokiem przełomowym, po raz pierwszy papież Pius XI uroczyście konsekrował w bazylice św. Piotra sześciu chińskich biskupów. Jego następca, Pius XII na mocy konstytucji apostolskiej Quotidie Nos z 11 kwietnia 1946 r. zatwierdził nowy podział administracyjny chińskiego Kościoła, powołując aż 104 diecezje na terenie Chin i oddając je w opiekę duszpasterską 79 biskupom diecezjalnym.
 

Powyższy tekst jest tylko FRAGMENTEM artykułu opublikowanego w magazynie "Polonia Christiana".

zamów e-wydanie   zamów wydanie papierowe
 
 
 
 
 
 
drukuj