Przeglądasz wersję mobilną portalu. Chcesz wrócić do desktopowej? Kliknij tutaj
DZISIAJ JEST
04   KWIETNIA   2020 r.
Św. Izydora, Doktora Kościoła
Św. Platona
Św. Izydora, Doktora Kościoła
Św. Platona
Pierwsza Sobota
Imieniny obchodzą:
Benedykt, Mira, Wacław
 
Polonia Christiana nr 15       DOSSIER: Całun Turyński - "Piąta Ewangelia"
Bogusław Bajor

Dramatyczne losy Całunu

Dramatyczne losy Całunu

Józef z Arymatei kupił płótno, zdjął Jezusa z krzyża,
owinął w płótno i złożył w grobie, który wykuty był w skale
(Mk 15,46).

 

Pierwsze relacje na temat płótna pogrzebowego Chrystusa możemy znaleźć w ­Ewangeliach, przy czym należy zwrócić uwagę, że Ewangelie synoptyczne (św. ­Marka, św. Mateusza i św. Łukasza) w opisie pogrzebu Jezusa używają ­pojęcia ­całun. ­Ewangelia według św. Jana wspomina natomiast o płótnach. Dodatkowo św. Jan, ­opisując ­pusty grób, wspomina jeszcze o chuście, o której nie piszą ­pozostali Ewangeliści. Umiłowany uczeń Jezusa wszedłszy do pustego grobu, ujrzał [­płótna] i uwierzył. Być może – jak zauważa profesor Idzi Panic z Uniwersytetu Śląskiego – ­zobaczył fotograficzne odbicie postaci Mistrza, które my dziś widzimy na Całunie ­Turyńskim.
 

W poszukiwaniach Świętego Całunu kierujemy się do Edessy, czyli dzisiejszej Sanliurfy w południowo-wschodniej Turcji, jednego z pierwszych miast chrześcijańskich na Bliskim Wschodzie. Wiadomo, że pierwsi chrześcijanie wskutek prześladowań musieli uciekać z Jerozolimy. Wiele wskazuje na to, że schronienie znaleźli właśnie w Edessie, stolicy królestwa Osroene, którym w latach 13-50 władał życzliwie nastawiony do Jezusa z Nazaretu i Jego uczniów Abgar V Ukkama bar Ma’nu.

Powyższy tekst jest tylko FRAGMENTEM artykułu opublikowanego w magazynie "Polonia Christiana".

zamów e-wydanie   zamów wydanie papierowe
 
 
 
 
 
 
drukuj