Przeglądasz wersję mobilną portalu. Chcesz wrócić do desktopowej? Kliknij tutaj
DZISIAJ JEST
18   WRZEŚNIA   2019 r.
Św. Stanisława Kostki
Św. Józefa z Kupertynu
Św. Stanisława Kostki
Św. Józefa z Kupertynu
Imieniny obchodzą:
Stanisław, Irena, Stefania, Józef
 
Polonia Christiana nr 57       KOŚCIÓŁ
Mark Miravalle

Duchowe Macierzyństwo Maryi

Duchowe Macierzyństwo Maryi

Najświętsza Maryja Panna jest Duchową Matką wszystkich ludzi – co Kościół wyznaje od zarania – pora więc przekuć owo przekonanie w dogmat.

 

Ponad sto lat temu wybitny belgijski duchowny, kardynał Desire Mercier dał początek międzynarodowej petycji skierowanej do papieża z prośbą o nadanie Matce Bożej tytułu Powszechnej Pośredniczki Wszelkich Łask. Do roku 1918 pod prośbą o ustanowienie kolejnego dogmatu maryjnego podpisało się ponad trzystu kardynałów i biskupów. Z początkiem lat dwudziestych XX wieku do ruchu poparcia dla ogłoszenia nowego dogmatu maryjnego dołączył ojciec Maksymilian Kolbe wraz z rodzącym się wówczas Rycerstwem Niepokalanej.

 

Co zainspirowało kardynała Merciera i świętego Maksymiliana do zapoczątkowania globalnej inicjatywy w celu ogłoszenia Matki Jezusa Duchową Matką wszystkich ludzi? Czego miał dotyczyć proponowany dogmat?

Spośród czterech dotychczasowych dogmatów maryjnych – Bożego Macierzyństwa, Wieczystego Dziewictwa, Niepokalanego Poczęcia i Wniebowzięcia – dwa ostatnie zostały uroczyście ogłoszone dopiero po dłuższym okresie próśb kierowanych przez wiernych do Ojca Świętego. Zanim błogosławiony Pius IX przeprowadził w roku 1854 definicję dogmatyczną Niepokalanego Poczęcia, do Watykanu z całego katolickiego świata płynęły miliony próśb. W przypadku prawdy wiary dotyczącej Wniebowzięcia, zdefiniowanej przez Piusa XII w roku 1950, w ciągu dziewięćdziesięciu lat Stolica Apostolska odnotowała ponad osiem milionów petycji o ogłoszenie tego dogmatu.

W prośbach tych nie chodzi o próbę demokratycznego kierowania ręką papieża, ale o wyraz sensus fidelium zachęcający Ojca Świętego do podjęcia określonych działań, które wierni postrzegają jako służące dobru Kościoła. Taka autentycznie katolicka prośba musi spełniać dwa warunki: jej przedmiot musi odpowiadać wierze i moralności głoszonej przez Kościół, a ona sama ma być złożona z bezwarunkowym posłuszeństwem wobec rozeznania i decyzji Wikariusza Chrystusowego.

 

Duchowe macierzyństwo

1 grudnia 1950 roku członkowie międzynarodowego stowarzyszenia mariologów zgromadzili się w Rzymie, by prosić Piusa XII o uroczyste zdefiniowanie dogmatu o powszechnym pośrednictwie Maryi. Stało się to zaledwie miesiąc po ogłoszeniu dogmatu o Wniebowzięciu. Tok rozumowania zgromadzonych był prosty: skoro cztery ziemskie łaski udzielone Maryi zostały uroczyście uznane za dogmaty, to pozostająca ostatnia doktryna maryjna – relacja Matki Bożej jako naszej Duchowej Matki w Niebie – również powinna zostać ogłoszona dogmatem. W pewnym sensie cztery dotychczasowe definicje relacji Maryi z Jezusem oraz szczególnych darów osobistych po części tracą na znaczeniu, jeśli nie jest Ona również naszą duchową matką.

Powyższy tekst jest tylko FRAGMENTEM artykułu opublikowanego w magazynie "Polonia Christiana".

zamów e-wydanie   zamów wydanie papierowe
 
 
 
 
 
 
drukuj
 
 
 

KOMENTARZE
 
Nick *:
 k
Twoja opinia *:
 
wyślij opinie