Przeglądasz wersję mobilną portalu. Chcesz wrócić do desktopowej? Kliknij tutaj
DZISIAJ JEST
07   KWIETNIA   2020 r.
Św. Jana Chrzciciela de la Salle
Św. Jana Chrzciciela de la Salle
Imieniny obchodzą:
Donat, Herman, Klara, Rufin
 
Polonia Christiana nr 6       Dossier: Azja męczenników
S. Michaela Pawlik OP

Hinduizm a chrześcijaństwo

Hinduizm a chrześcijaństwo
Wiele pytań budzi prześladowanie chrześcijan w Indiach. Aby przybliżyć ten problem, trzeba sięgnąć do indyjskiej tradycji i źródeł, z których on ­wypływa. Indyjska ­kultura jest bardzo złożona – zachowały się w niej elementy najstarszych wierzeń i kultów, które na przestrzeni wieków ulegały zmianom pod wpływem przemian politycznych i społecznych.

W indyjskiej literaturze filozoficzno-religijnej można znaleźć myśli zarówno politeistyczne, panteistyczne, monoteistyczne, jak i ateistyczne, a nawet satanistyczne. Na rozwój monoteistycznej myśli indyjskiej duży wpływ mieli Izraelici, którzy schronili się tam przed niewolą babilońską w VII/VI w. p.n.e. Z izraelskimi diasporami nawiązywali kontakty apostołowie i ich uczniowie. Tą drogą do Indii (do Kerali), a stąd do Madrasu dotarł m.in. św. Tomasz Apostoł. Tam, wśród hinduistów, rozwinęły się pierwsze gminy chrześcijańskie. I chociaż nie wszyscy tubylcy przyjęli nową wiarę, to jednak wiele jej elementów sobie przyswoili. Np. Ramanudża, na wzór chrześcijańskiej wiary w zmartwychwstanie i wniebowstąpienie Pana Jezusa, przypisał Krysznie kosmiczne istnienie w „eterycznym ciele”, choć takiego pojęcia wcześniej w krysznaickiej literaturze nie było.

Od VII w. Półwysep Indyjski podbijali muzułmanie, aż do jego opanowania w XII w. Na skutek zderzenia się islamu i hinduizmu, szczególnie podczas panowania władców, którzy krwawo się rozprawiali z uznawanymi za bałwochwalców wyznawcami religii pogańskich, zrodziły się próby pokojowego rozwiązania konfliktu. Szukano kompromisu. Dominowali muzułmanie, zatem hinduiści musieli się „nagiąć” do ich poglądów. Pojawili się więc hinduistyczni nauczyciele głoszący wiarę w jednego osobowego Boga, zgodnie z wiarą muzułmanów, argumentując, że imiona hinduistycznych bóstw symbolicznie wyrażają różne cechy tego samego Boga, którego muzułmanie czczą jako Allaha.
 

Powyższy tekst jest tylko FRAGMENTEM artykułu opublikowanego w magazynie "Polonia Christiana".

zamów e-wydanie   zamów wydanie papierowe
 
 
 
 
 
 
drukuj