Przeglądasz wersję mobilną portalu. Chcesz wrócić do desktopowej? Kliknij tutaj
DZISIAJ JEST
WTOREK 15 PAŹDZIERNIKA
Św. Teresy z Avila, Doktora Kościoła
Św. Aurelii, pustelnicy
Św. Teresy z Avila, Doktora Kościoła
Św. Aurelii, pustelnicy
Imieniny obchodzą:
Teresa, Jadwiga, Eustachy, Tekla
 

Ksiądz Tomasz Jaklewicz: trzeba wyjaśnić niejasności wokół Amoris Laetitia

Data publikacji: 2017-12-14 12:15
Data aktualizacji: 2017-12-14 12:39:00
RELIGIA
Fot. ANSA / ETTORE FERRARI / FORUM

„Dopuszczenie do Komunii osób rozwiedzionych żyjących w powtórnym związku (także pojedynczych) oznacza poważną zmianę w rozumieniu Eucharystii, sakramentu pokuty i pojednania, sakramentu małżeństwa oraz grzechu cudzołóstwa” – pisze w „Gościu Niedzielnym” ks. Tomasz Jaklewicz.

 

Duchowny przytacza wydarzenia związane z zamieszaniem, jakie wśród katolickich duchownych i samych wiernych wywołało opublikowanie Amoris Laetitia, a także list Ojca Świętego z 5 września roku 2016 do biskupów z regionu Buenos Aires, w którym papież z aprobatą odniósł się do przygotowanych przez nich wytycznych związanych z interpretacją adhortacji.

 

Franciszek dołączył go do oficjalnego zbioru papieskich dokumentów Acta Apostolicae Sedis (AAS) i powiedział, że argentyńscy biskupi wyjaśnili wszelkie wątpliwości związane z Amoris Laetitia a zwłaszcza z kontrowersjami, jakie znalazły się w ósmym rozdziale tego dokumentu.

 

„Czy to oznacza, że spór ciągnący się przez prawie cały obecny pontyfikat zostanie zamknięty?” – zastanawia się ks. Jaklewicz. Z jego przemyśleń opublikowanych w „Gościu Niedzielnym” wynika, że nie. I to pomimo stanowiska, jakie w tej sprawie zajął sam papież Franciszek, który stwierdził, że „nie ma innej interpretacji Amoris Laetitia” poza tą, jaką przedstawili argentyńscy biskupi.

 

„Wielu pasterzy i świeckich podziela nadzieję na zakończenie debaty, ale obawiam się, że opublikowanie listu papieża w AAS niewiele wyjaśnia”  pisze polski duchowny. Jego zdaniem „sformułowania argentyńskich biskupów sugerują, że istnieje możliwość udzielenia Komunii osobom po rozwodzie żyjącym w nowym związku bez wymagania od nich decyzji o życiu w czystości”.

 

Ks. Jaklewicz zwraca uwagę na fakt, że ani w adhortacji Amoris Laetitia, ani w jej oficjalnej interpretacji nie znajdują się odpowiednie wskazówki dla duszpasterzy, które pozwoliłyby im odpowiedzieć na pytanie: „kiedy taka wyjątkowa sytuacja faktycznie istnieje w zgodzie z nauczaniem Kościoła”.

 

Zdaniem ks. Jaklewicz zawarte w Amoris Laetitia przesłanie, że „każdy przypadek jest inny i należy go traktować w sposób indywidualny” jest „ważną i słuszną zasadą pastoralną”.  Nie zmienia to jednak faktu, że najważniejszym problemem adhortacji papieża Franciszka nie są kwestie duszpasterskie, ale doktrynalne.

 

„Kościół naucza, że każde współżycie poza prawowitym małżeństwem jest grzechem”  podkreśla ks. Jaklewicz. Dodaje, że „tak zasadnicza zmiana” tej nauki, jaka jest zawarta w Amoris Laetitia, wymaga „całkowicie jasnych sformułowań”. 

 

„Wątpliwości (tzw. dubia), które zgłosiło papieżowi czterech kardynałów, a także szereg teologów i poważanych intelektualistów katolickich pozostają nierozstrzygnięte”  przypomina duchowny, podkreślając że „nie powinno się tych głosów traktować jako opozycji wobec papieża. Nawrócenie pastoralne, o które zabiega papież Franciszek, nie dokona się bez jasnych zasad doktrynalnych”.

 

 

Źródło: „Gość Niedzielny”

TK

 

 

 
 
KOMENTARZE
 
Nick *:
 k
Twoja opinia *:
 
wyślij opinie

Regulamin forum portalu PCh24.pl:

1) Na forum nie wolno umieszczać komentarzy które:

- promują zachowania dewiacyjne, sprzeczne z prawem naturalnym;

- obrażają wiarę katolicką i Kościół katolicki;

- zawierają wulgaryzmy (art. 3 Ustawy o języku polskim z dnia 7 października 1999r.);

- zawierają informacje obarczające niesprawdzonymi zarzutami inne osoby (art. 23 Kodeksu cywilnego);

- przyczyniają się do łamania praw autorskich (Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994r.);

- zawierają linki i adresy do stron WWW, dane osobowe, teleadresowe lub adresy mailowe

- są reklamami lub spamem (nie mają nic wspólnego z komentowanym artykułem)

- są bezpośrednimi, brutalnymi atakami na interlokutorów lub nawołują do agresji wobec nich

- są niestosowne w kontekście informacji o śmierci osoby publicznej bądź prywatnej

- zawierają uwagi skierowane do redakcji PCh24.pl. (za te ostatnie jesteśmy bardzo wdzięczni, prosimy jednak o kontakt mailowy, tylko wówczas mamy bowiem pewność, że trafią one do osób odpowiedzialnych za treść serwisu).

2) Wszystkie komentarze naruszające pkt. 1 niniejszego Regulaminu będą usuwane przez moderatora

 
delgado
niestety, Wojtyła uchylił drzwi, które teraz coraz śmielej otwiera Bergoglio...Familiaris Consortio, e84: >>Pojednanie w sakramencie pokuty ? które otworzyłoby drogę do komunii eucharystycznej ? może być dostępne jedynie dla tych, którzy żałując, że naruszyli znak Przymierza i wierności Chrystusowi, są szczerze gotowi na taką formę życia, która nie stoi w sprzeczności z nierozerwalnością małżeństwa. Oznacza to konkretnie, że gdy mężczyzna i kobieta, którzy dla ważnych powodów ? jak na przykład wychowanie dzieci ? nie mogąc uczynić zadość obowiązkowi rozstania się, ?postanawiają żyć w pełnej wstrzemięźliwości, czyli powstrzymywać się od aktów, które przysługują jedynie małżonkom
Kwiat
Przede wszystkim trzeba będzie zmienić treść przysięgi małżeńskiej. Z "i że cię nie opuszczę aż do śmierci" na "i że cię nie opuszczę, dopóki się w kimś innym nie zakocham".
dusza polska
a tak przy okazji, zachęcam wszystkich (również tych, którzy próbują coś "rozeznawać") do uważnej lektury encykliki papieża Piusa XI - "Casti connubii"
dusza polska
... i wszystko, cokolwiek byłoby niespójne z katolickim depozytem wiary, jest godne odrzucenia i podeptania. Verbum Catholicum
Aha
@tradycja. Od familiaris consortio.
POKAŻ WIĘCEJ KOMENTARZY