Przeglądasz wersję mobilną portalu. Chcesz wrócić do desktopowej? Kliknij tutaj
DZISIAJ JEST
WTOREK 31 MARCA
Św. Balbiny, męczennicy
Św. Beniamina, męczennika
Św. Balbiny, męczennicy
Św. Beniamina, męczennika
Imieniny obchodzą:
Gwidon, Kornelia
 

Liberalna interpretacja „Amoris laetitia” częścią Magisterium? Tego chce Franciszek

Data publikacji: 2017-12-05 03:00
Data aktualizacji: 2018-01-05 13:52:00
RELIGIA
Fot. cshin/Pixabay.com

Jak poinformowały katolickie media internetowe, papież Franciszek nakazał oficjalną publikację interpretacji „Amoris Laetitia”, otwierających „w niektórych przypadkach” drogę do udzielania Komunii świętej rozwodnikom żyjącym w nowych związkach. Ujawniony właśnie akt papieski z 5 czerwca 2017 roku mówi o podniesieniu do rangi „prawdziwego Magisterium” stwierdzeń zawartych w prywatnych listach Franciszka do biskupów argentyńskich.

 

Jak napisały m.in. portale ChurchMilitant.com oraz onepeterfive.com, a także watykanista Marco Tosatti, papież nadał oficjalny status listowi z 5 września 2016 r. do biskupa Sergio Alfredo Fenoya, delegata regionu Buenos Aires Konferencji Episkopatu Argentyny, a także sformułowanym przez biskupów z tego samego regionu (również sygnowanych datą 5 września 2016 r.) kryteriom stosowania rozdziału VIII „Amoris Laetitia”.

 

Dyrektywy biskupów z Buenos Aires interpretowały wspomniany fragment papieskiej adhortacji apostolskiej jako otwarcie możliwości przyjmowania Komunii Świętej „w niektórych przypadkach” przez osoby pozostające w powtórnych związkach, bez zobowiązania ich do życia w czystości.

„Dokument jest bardzo dobry i całkowicie wyjaśnia znaczenie rozdziału VIII Amoris Laetitia” – stwierdził papież w liście z 5 września. „Nie ma innych interpretacji” – dodał.

 

O podniesieniu obu listów do rangi Magisterium mówi dołączona do nich w oficjalnym wykazie dokumentów Stolicy Apostolskiej (Acta Apostolicae Sedis – kompendium dekretów, encyklik, nominacji i innych oficjalnych aktów watykańskich) notatka sekretarza stanu Stolicy Apostolskiej, kardynała Piero Parolina z 5 czerwca 2017 roku. Znalazła się ona na stronie 1074 AAS (uwaga: plik o wielkości 300 MB) pod datą październik 2016. Głosi w języku łacińskim, że na podstawie decyzji papieskiej zyskują one rangę „autentycznego nauczania”.

 

Jak ocenia ChurchMilitant.com powołując się na opinie ekspertów, włączenie tych dokumentów do oficjalnego Magisterium Kościoła „prawdopodobnie” oznacza uczynienie zawartej w nich interpretacji wiążącą dla sumień wiernych. Oznaczałoby to sprzeczność z Kanonem 915 Kodeksu Prawa Kanonicznego, który głosi: „Do Komunii świętej nie należy dopuszczać ekskomunikowanych lub podlegających interdyktowi, po wymierzeniu lub deklaracji kary, jak również innych osób trwających z uporem w jawnym grzechu ciężkim”.

 

Do statusu „prawdziwego nauczania” (Magisterium authenticum) odnosi się z kolei Kanon 752 KPK: „Wprawdzie nie akt wiary, niemniej jednak religijne posłuszeństwo rozumu i woli należy okazywać nauce, którą głosi Papież lub Kolegium Biskupów w sprawach wiary i obyczajów, gdy sprawują autentyczne nauczanie, chociaż nie zamierzają przedstawić jej w sposób definitywny. Stąd wierni powinni starać się unikać wszystkiego, co się z tą nauką nie zgadza”. Jednak Magisterium nie może być wewnętrznie sprzeczne a każdy nowy jego akt musi pozostawać w zgodności z dotychczasowym nauczaniem.

 

Watykański dziennikarz Marco Tosatti skomentował publikację listów w Acta Apostolicae Sedis na swej stronie internetowej w następujący sposób: „(…) może tylko pogłębić zamęt i niepewność towarzyszącą kontrowersyjnej adhortacji apostolskiej, jak również sposobowi działania papieża, po raz kolejny, jak się wydaje, odległemu od jasności i prostolinijności, której wielu wiernych mogłoby oczekiwać [od Ojca Świętego]. Nie udzielił żadnej odpowiedzi  kardynałom – autorom dubiów, żadnej odpowiedzi na listy, petycje i inne inicjatywy pisane przez uczonych, teologów i zwykłych wiernych, zdezorientowanych przez celową niejednoznaczność dokumentu. Tymczasem nadał oficjalny status jednemu listowi wysłanemu do jednego członka jednej konferencji biskupów”.

 

 

Źródła: ChurchMilitant.com, OnePeterFive.com, MarcoTosatti.com, Vatican.va

RoM

 

 

 
 
 
 
 
 
 
drukuj
 
 
 
KOMENTARZE
 
Nick *:
 k
Twoja opinia *:
 
wyślij opinie

Regulamin forum portalu PCh24.pl:

1) Na forum nie wolno umieszczać komentarzy które:

- promują zachowania dewiacyjne, sprzeczne z prawem naturalnym;

- obrażają wiarę katolicką i Kościół katolicki;

- zawierają wulgaryzmy (art. 3 Ustawy o języku polskim z dnia 7 października 1999r.);

- zawierają informacje obarczające niesprawdzonymi zarzutami inne osoby (art. 23 Kodeksu cywilnego);

- przyczyniają się do łamania praw autorskich (Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994r.);

- zawierają linki i adresy do stron WWW, dane osobowe, teleadresowe lub adresy mailowe

- są reklamami lub spamem (nie mają nic wspólnego z komentowanym artykułem)

- są bezpośrednimi, brutalnymi atakami na interlokutorów lub nawołują do agresji wobec nich

- są niestosowne w kontekście informacji o śmierci osoby publicznej bądź prywatnej

- zawierają uwagi skierowane do redakcji PCh24.pl. (za te ostatnie jesteśmy bardzo wdzięczni, prosimy jednak o kontakt mailowy, tylko wówczas mamy bowiem pewność, że trafią one do osób odpowiedzialnych za treść serwisu).

2) Wszystkie komentarze naruszające pkt. 1 niniejszego Regulaminu będą usuwane przez moderatora

 
Rzymski Katolik
Komunia Duchowa to też przyjęcie Chrystusa do serca tylko w sposób duchowy. Różne zródła podają różne informacje na ten temat. Jednak logiczne jest że aby przyjąć Chrystusa do serca jest potrzebna łaska uświęcająca bo nie godzi się by przyjąć Naszego Zbawiciela do brudu i niechlujstwa lecz do czystego serca. Niektórzy kapłani i wierni mogą do tego podchodzić liberalnie, dlatego przy przyjmowaniu Komunii czy to Sakramentalnej czy Duchowej bądzmy w stanie łaski uświęcającej by nie popełnić świętokradztwa.Lepiej bowiem być pewnym że Nasz Pan przychodzi do czystego serca niż snuć domysły lub zgrzeszyć ciężko.Komunie Duchową przyjmuje się czystym sercem m. in. wtedy gdy nie ma możliwości przyjąć Jej w sposób sakramentalny np. z powodu choroby itd. Dlatego przed przyjęciem Każdej Komunii Świętej nawet Duchowej należy iść do spowiedzi by mieć pewność bo kto spożywa Ciało Pańskie i Krew niegodnie ten wyrok sobie spożywa i pije. Pod dwoma postaciami tylko powinien kapłan
incuss
Komunia duchowa ma wreszcie wielkie znacznie w godzinie śmierci gdy nie ma dostępu do kapłana i człowiek taki nie znajduje się w stanie łaski uświęcającej. Wtedy Komunia duchowa ma zasadność tylko poprzedzona aktem żalu za grzechu, który jest ekwiwalentem spowiedzi sakramentalnej. Tylko to są sytuacje awaryjne, proszę się nie przywiązywać do tej myśli, bowiem mało kto jest w stanie ten akt żalu w sobie wzbudzić i lepiej w pokorze założyć sobie, że sam tego nie potrafię (niektórzy święci nawet to zakładali). Tak więc jeśli chodzi o takie sytuacje, to paradoksalnie dużo prościej jest żyć sakramentami niż przyjąć taką "awaryjną" Komunię i spowiedź (czego zresztą wymagałaby sprawiedliwość). Tak więc nie ma co liczyć na to, że będzie się wyjątkiem od reguły, mimo że szansa niewątpliwe taka jest, ale skoro ktoś nie wykorzystał tylu szans przez życie, to niech nie liczy na to, że to takie proste i mu się odmieni. Nikt poza nim samym mu drogi do Jezusa nie zamykał.
Re...
Do 123. Rozumiem, że masz dobre intencje, dlatego nie mam do ciebie pretensji. Jednak twoje własne przekonanie nie wystarczy. Bo tu o ważną sprawę idzie. Jeśli jest tu jakiś doświadczony ksiądz albo teolog, niechże się wypowie. Ale nie asekuracyjnie, tylko zgodnie z prawdą. Bo jeśli nie wolno, to nie wolno. Ale jeśli wolno, to dlaczego zamykać ludziom drogę do Jezusa. Czekam, bo sam chcę się upewnić.
123
@Re Komunia duchowa nie wymaga postu eucharystycznego, reszta jak przy komunii sakramentalnej. Proszę nie mieszać ludziom w głowach.
Iskierka
Jeśli Kościół prowadzi politykę to oczywistym jest, że wykorzystuje istniejący potencjał i wiedzę: 1. Pobożność Ludowa - wezwanie do ciągłej nieustającej modlitwy (24h) NAWET RÓŻAŃCOWEJ; 2. Powiększanie liczby wspólnot (nie ważne jakiej dominacji, nawet sekciarskich z elementami okultyzmu) Tworzenie osobistych/ przyjacielskich relacji międzypersonalnych (network).Stała indoktrynacja, inicjacja nowych członków ; 3. Organizowanie częstych wielkich inicjatyw pod Religijnymi Hasłami wymagającymi obecności . 4. Odrywanie kapłanów od posługi liturgicznej a przymuszanie do towarzyszenia świeckim w Świecie. 5. Organizowanie kursów dla księży : pięknego głoszenia homilii ;zarządzania parafią , korzystania z funduszy unijnych w zamian za..;itd... Jak zwykli parafianie/ wierni,(księża) mają znaleźć czas na realizację osobistego powołania?Skoro mają> stać się skutecznym narzędziem jedności CAŁEGO RODZAJU LUDZKIEGO< Od kogo mają się DOWIEDZIEĆ ,że są ZWODZENI
POKAŻ WIĘCEJ KOMENTARZY