Przeglądasz wersję mobilną portalu. Chcesz wrócić do desktopowej? Kliknij tutaj
DZISIAJ JEST
30   MARCA   2020 r.
Św. Jana Klimaka
Św. Leonarda Murialdo
Św. Jana Klimaka
Św. Leonarda Murialdo
Imieniny obchodzą:
Amadeusz, Amelia, Kwiryn
 
Polonia Christiana nr 35       TEMAT NUMERU: TEOLOGIA WYZWOLENIA. REANIMACJA?
Rozmowa z ks. prof. Tadeuszem Guzem

Nie daj Boże, żeby teologia wyzwolenia się rozprzestrzeniła

Nie daj Boże, żeby teologia wyzwolenia się rozprzestrzeniła
Z księdzem profesorem Tadeuszem Guzem, kierownikiem Katedry Filozofii Prawa na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II, rozmawia Roman Motoła.

Jak narodziła się teologia wyzwolenia i jakie były jej założenia oraz główny sens?

– Teologia wyzwolenia nie jest nauką, tylko ideologią w pozornej „szacie” teologiczno‑filozoficzno‑społecznej, która zrodziła się w Niemczech Zachodnich, gdyż właśnie tam Leonardo Boff i Gustavo Gutiérrez jak również inni sztandarowi przedstawiciele tak zwanej teologii wyzwolenia zdobywali wykształcenie wyższe. Znam nawet, bądź znałem, profesorów (jak choćby zmarły niedawno kardynał Leo Scheffczyk, jeden z największych teologów XX i początków XXI wieku), którzy osobiście opowiadali mi w zasadniczo krytycznym tonie o tych sprawach. W rzeczywistości więc teologia wyzwolenia nie wywodzi się – jak na ogół sądzimy – z Ameryki Łacińskiej, lecz ma pochodzenie niemieckie.

Istotę owej teologii stanowi próba połączenia treści objawienia chrześcijańskiego w Osobie Jezusa Chrystusa i obudowanej na tym objawieniu treści świętej nauki Kościoła rzymskokatolickiego z ideologią socjalizmu i komunizmu Marksa, Engelsa i Lenina. Dlatego teologia wyzwolenia to przykład par excellence wewnętrznej sprzeczności.

Wiara katolicka przyjmuje istnienie odwiecznego Boga – absolutnie doskonałego, w Trójcy Świętej Jedynego, czego żaden z systemów socjalistyczno‑komunistycznych nie dopuszcza. Wręcz przeciwnie – systemowo negują one istnienie Boga, który jest poza materią, poza duchem ludzkim, poza tym światem, poza kosmosem. A zatem, dotykając samej tylko kwestii Boga, widzimy, że te dwa systemy: teologia katolicka jako prawdziwa nauka oraz teologia wyzwolenia jako mieszanka nauki katolickiej i ideologii socjalistyczno‑komunistycznej stanowiąca sprzeczność samą w sobie, wzajemnie się wykluczają. Dlatego Ojciec św. Jan Paweł II w encyklice Fides et ratio (nr 54) zwraca uwagę na zagrożenia związane z bezkrytycznym przyjęciem przez niektórych teologów wyzwolenia tez i metodologii wywodzących się z marksizmu.

Powyższy tekst jest tylko FRAGMENTEM artykułu opublikowanego w magazynie "Polonia Christiana".

zamów e-wydanie   zamów wydanie papierowe
 
 
 
 
 
 
drukuj