Przeglądasz wersję mobilną portalu. Chcesz wrócić do desktopowej? Kliknij tutaj
DZISIAJ JEST
06   LIPCA   2020 r.
Św. Marii Goretti, męczennicy
Bł. Marii Teresy Ledóchowskiej
Św. Marii Goretti, męczennicy
Bł. Marii Teresy Ledóchowskiej
Imieniny obchodzą:
Dominika, Łucja, Teresa
 
Polonia Christiana nr 35       TEMAT NUMERU: TEOLOGIA WYZWOLENIA. REANIMACJA?
Rozmowa z ks. prof. Tadeuszem Guzem

Nie daj Boże, żeby teologia wyzwolenia się rozprzestrzeniła

Nie daj Boże, żeby teologia wyzwolenia się rozprzestrzeniła
Z księdzem profesorem Tadeuszem Guzem, kierownikiem Katedry Filozofii Prawa na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II, rozmawia Roman Motoła.

Jak narodziła się teologia wyzwolenia i jakie były jej założenia oraz główny sens?

– Teologia wyzwolenia nie jest nauką, tylko ideologią w pozornej „szacie” teologiczno‑filozoficzno‑społecznej, która zrodziła się w Niemczech Zachodnich, gdyż właśnie tam Leonardo Boff i Gustavo Gutiérrez jak również inni sztandarowi przedstawiciele tak zwanej teologii wyzwolenia zdobywali wykształcenie wyższe. Znam nawet, bądź znałem, profesorów (jak choćby zmarły niedawno kardynał Leo Scheffczyk, jeden z największych teologów XX i początków XXI wieku), którzy osobiście opowiadali mi w zasadniczo krytycznym tonie o tych sprawach. W rzeczywistości więc teologia wyzwolenia nie wywodzi się – jak na ogół sądzimy – z Ameryki Łacińskiej, lecz ma pochodzenie niemieckie.

Istotę owej teologii stanowi próba połączenia treści objawienia chrześcijańskiego w Osobie Jezusa Chrystusa i obudowanej na tym objawieniu treści świętej nauki Kościoła rzymskokatolickiego z ideologią socjalizmu i komunizmu Marksa, Engelsa i Lenina. Dlatego teologia wyzwolenia to przykład par excellence wewnętrznej sprzeczności.

Wiara katolicka przyjmuje istnienie odwiecznego Boga – absolutnie doskonałego, w Trójcy Świętej Jedynego, czego żaden z systemów socjalistyczno‑komunistycznych nie dopuszcza. Wręcz przeciwnie – systemowo negują one istnienie Boga, który jest poza materią, poza duchem ludzkim, poza tym światem, poza kosmosem. A zatem, dotykając samej tylko kwestii Boga, widzimy, że te dwa systemy: teologia katolicka jako prawdziwa nauka oraz teologia wyzwolenia jako mieszanka nauki katolickiej i ideologii socjalistyczno‑komunistycznej stanowiąca sprzeczność samą w sobie, wzajemnie się wykluczają. Dlatego Ojciec św. Jan Paweł II w encyklice Fides et ratio (nr 54) zwraca uwagę na zagrożenia związane z bezkrytycznym przyjęciem przez niektórych teologów wyzwolenia tez i metodologii wywodzących się z marksizmu.

Powyższy tekst jest tylko FRAGMENTEM artykułu opublikowanego w magazynie "Polonia Christiana".

zamów e-wydanie   zamów wydanie papierowe
 
 
 
 
 
 
drukuj