Przeglądasz wersję mobilną portalu. Chcesz wrócić do desktopowej? Kliknij tutaj
DZISIAJ JEST
PONIEDZIAŁEK 22 KWIETNIA
Św. Sotera, papieża
Św. Kajusza, papieża
Św. Sotera, papieża
Św. Kajusza, papieża
Poniedziałek Wielkanocny
Imieniny obchodzą:
Leon, Łukasz, Marcin
 

Odnowa teologii moralnej lekiem na kryzys. Komentarze po eseju Benedykta XVI

Data publikacji: 2019-04-15 10:00
Data aktualizacji: 2019-04-15 13:11:00
RELIGIA
fot. Giuseppe Ruggirello [CC BY-SA 3.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)]

„Jak zreformować Kościół? Odnowa teologiczna, zwłaszcza teologii moralnej opartej na metafizycznym myśleniu, które wskazuje na rzeczywistość jako kategorię stałą a nie przedmiot naszych subiektywnych rozważań” – powiedział ks. Gerald Murray, znawca prawa kanonicznego w komentarzu dotyczącym eseju Benedykta XVI.

 

W swoim eseju, papież-emeryt w szczegółowy sposób analizuje przyczyny kryzysu, który w najbardziej zatrważający sposób objawił się w nadużyciach seksualnych ludzi Kościoła. Jego zdaniem kryzys nadużyć bezpośrednio łączy się z współczesną relatywizacją Eucharystii i odejściem od Tradycji. Ponadto, od kilkudziesięciu lat w Kościele mocno uwydatnił się kryzys w podejściu do nauczania teologii, zwłaszcza teologii moralnej.

 

Do diagnozy Benedykta XVI odniósł się znawca prawa kanonicznego, kapłan z diecezji nowojorskiej ks. Gerald Murray. Jego zdaniem, oprócz przywrócenia godnego stosunku do Eucharystii, to właśnie odnowa teologii moralnej musi być podstawą naprawy Kościoła. „Odnowa teologiczna, zwłaszcza teologii moralnej opartej na metafizycznym myśleniu, które wskazuje na rzeczywistość jako kategorię stałą a nie przedmiot naszych subiektywnych rozważań” - podkreślał.

 

Ks. Murray zgadza się z papieżem-emerytem odnośnie twierdzenia, że traktowanie Najświętszego Sakramentu bez należytej czci i adorującego ducha, sprawia, że nasz szacunek do Boga i jego stworzeń „wychodzi tylnimi drzwiami”.

 

Amerykański kapłan tłumaczy następstwa takiego stanu rzeczy. „Co wtedy mamy? Otrzymujemy całe zło relatywizmu, niemoralność (…) młodzi ludzie i inni zostają ofiarami potężnych osób, którzy odrzucają moralność”. Subiektywizm jaki dotknął katolickie nauczanie o rzeczywistości, ks. Murray określił je jako tworzenie „świata na niby”.

 

„Jaka jest różnica między przyklęknięciem w Kościele a pójściem do Disneylandu? Świat Disney’a jest zmyślony. Jezus jest realnie obecny w Taberankulum” – podkreślał. „Bóg jest fizycznie obecny w Tabernakulum w moim kościele. Moim obowiązkiem jest żyć w taki sposób aby przyjmować Go, abym mógł spotkać się z nim w momencie mojej śmierci (…) to przepiękne przesłanie” – dodał.

Publicysta Robert Royal wskazał w jaki sposób Benedykt XVI określił coraz powszechniejszy stosunek do Eucharystii, objawiający się m.in. w przyjmowaniu Komunii Św. podczas rodzinnych uroczystości, takich jak pogrzeby, chrzciny czy śluby.

 

„Przyjmuje się, że wszyscy członkowie rodziny i przyjaciele  – zarówno ci, którzy są katolikami, lub żyją z katolikami w dobrych relacjach, protestanci czy ktokolwiek – są w jakiś sposób uprawnieni do przyjęcia Eucharystii” – dzieli się swoją obserwacją Royal. Redaktor naczelny „The Catholic Thing” podkreśla, że odmówienie udzielenia Komunii w takich momentach coraz częściej uważane jest jako wyraz braku litości ze strony Kościoła. Jego zdaniem, wskazuje to na problem kierowania się nadmiernym sentymentalizmem.

 

„Często mówi się, że sentymentalizm jest śmiercią prawdy (…) nic dziwnego, że podejście sentymentalne w stosunku do Eucharystii jest coraz bardziej powszechne. Prawdziwa cześć i strach przed Bogiem oraz bojaźń w naszych stosunkach wobec Niego oraz wobec innych zaczyna zanikać” – podsumował.

 

Źródło: lifesitenews.com

PR      

 

Benedykt XVI o przyczynach kryzysu Kościoła [PEŁNY TEKST PO POLSKU]


PODCAST. Czyta Marcin Austyn

 

 

 

 
 
KOMENTARZE
 
Nick *:
 k
Twoja opinia *:
 
wyślij opinie

Regulamin forum portalu PCh24.pl:

1) Na forum nie wolno umieszczać komentarzy które:

- promują zachowania dewiacyjne, sprzeczne z prawem naturalnym;

- obrażają wiarę katolicką i Kościół katolicki;

- zawierają wulgaryzmy (art. 3 Ustawy o języku polskim z dnia 7 października 1999r.);

- zawierają informacje obarczające niesprawdzonymi zarzutami inne osoby (art. 23 Kodeksu cywilnego);

- przyczyniają się do łamania praw autorskich (Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994r.);

- zawierają linki i adresy do stron WWW, dane osobowe, teleadresowe lub adresy mailowe

- są reklamami lub spamem (nie mają nic wspólnego z komentowanym artykułem)

- są bezpośrednimi, brutalnymi atakami na interlokutorów lub nawołują do agresji wobec nich

- są niestosowne w kontekście informacji o śmierci osoby publicznej bądź prywatnej

- zawierają uwagi skierowane do redakcji PCh24.pl. (za te ostatnie jesteśmy bardzo wdzięczni, prosimy jednak o kontakt mailowy, tylko wówczas mamy bowiem pewność, że trafią one do osób odpowiedzialnych za treść serwisu).

2) Wszystkie komentarze naruszające pkt. 1 niniejszego Regulaminu będą usuwane przez moderatora

 
Weronika
Był taki okres, że zachwycałam się Janem Pawłem II czy też Benedyktem XVI, a potem przyszła chłodna refleksja religijna i teraz dochodzę do wniosku, że owa chłodna refleksja religijna lepiej służy prawdzie niż byłe zachwyty.A jeżeli chodzi o kwintesencje prawdy o Kościele, to pewnie jeszcze trochę musimy zaczekać.