Przeglądasz wersję mobilną portalu. Chcesz wrócić do desktopowej? Kliknij tutaj
DZISIAJ JEST
20   WRZEŚNIA   2019 r.
Św. Andrzeja Kim Taegon
Św. Pawła Chong Hasang
Św. Andrzeja Kim Taegon
Św. Pawła Chong Hasang
Imieniny obchodzą:
Eustachy, Faustyna, Filipina
 
Polonia Christiana nr 57       GOSPODARKA
Tomasz Cukiernik

Wielki plac budowy

Wielki plac budowy

Mało kto podważa paradygmat, że budowa podstawowej infrastruktury transportowej jest jednym z zadań państwa. Z drugiej jednak strony, praktyka pokazuje, że państwowe inwestycje to jeden z najbardziej marnotrawnych sposobów wydawania pieniędzy.

 

Rząd PiS jak z rękawa sypie pomysłami budowy infrastruktury transportowej: Centralny Port Lotniczy wraz z Centralnym Dworcem Kolejowym, odbudowa polskiej żeglugi śródlądowej na Wiśle i Odrze wraz z kanałami śląskimi i włączenie tych szlaków do europejskiego systemu transportu rzecznego, przekopanie Mierzei Wiślanej, budowa kolei dużych prędkości z Warszawy przez Łódź do Poznania i Wrocławia czy droga Via Carpatia, która ma łączyć Litwę z Grecją przez wschodnią Polskę.

 

 

Żeglowność rzek

Przywrócenie żeglowności na polskich rzekach może w ciągu kilkunastu lat kosztować ponad sześćdziesiąt miliardów złotych: na trzydzieści jeden miliardów złotych oszacowano koszt przywrócenia żeglowności na Wiśle między Warszawą a Gdańskiem, około dwudziestu miliardów złotych pochłonie przystosowanie Odry, a ponad dziesięć miliardów ma kosztować kanał łączący Odrę i Wisłę.

 

– Udrożnianie rzek: tak, absolutnie. Tylko nie da się udrożnić Wisły i Odry równocześnie. Powinniśmy zacząć od Odry, bo ona jest ważniejsza. (…) To, że po powodzi roku 1997 zaniedbaliśmy żeglowność Odry, jest skandalem, który obciąża wszystkie kolejne rządy. Tu absolutnie ministra Gróbarczyka wspieram rękami i nogami. Tylko że zrobić równocześnie i Wisły, i Odry się nie da – mówi profesor Robert Gwiazdowski, ekspert WEI.

W porównaniu z tymi wydatkami przekop Mierzei Wiślanej jest drobiazgiem. Koszt inwestycji obliczono na od ośmiuset milionów do miliarda złotych.

 

– To jest projekt, który byłby niewątpliwie fantastyczny dla Elbląga. Na pewno w tym rejonie byłoby to niezwykle pożyteczne, pozytywne dla rynku pracy, dla małych firm, dla turystyki – mówi poseł Janusz Szewczak, wiceprzewodniczący sejmowej komisji finansów publicznych z PiS.

Ale zdaniem Krzysztofa Swata, burmistrza Krynicy Morskiej, przekop jest nieekonomiczny.

– Elbląg nie jest dużym ośrodkiem przemysłowym, nie jest dużym węzłem kolejowym i drogowym, a założenie, że kontenerowce z Gdańska będą się rozładowywać w elbląskim porcie, jest błędne – wyjaśnia.

Ale to projekt bardziej polityczny. Jarosław Kaczyński, prezes PiS, powiedział, że kanał przez Mierzeję Wiślaną kończy ostatecznie z zależnością od Rosji.

 

– Mierzeja jest ideą polityczną i w takich kategoriach należy ją oceniać. Jestem za tym, żeby ją zrobić ze względów politycznych. Gospodarczych…? To się okaże. To, że jesteśmy na tamtym kierunku uzależnieni od Rosjan, jest słabością, w związku z czym przekopmy tę mierzeję, tak jak wybudowaliśmy Gdynię. Przecież budowa Gdyni, gdybyśmy mogli korzystać z Gdańska, byłaby absurdem ekonomicznym, ale wybudowaliśmy Gdynię dlatego, że nie mogliśmy korzystać z Gdańska. Więc skoro nie możemy płynąć naokoło, to przekopmy tę mierzeję – apeluje profesor Gwiazdowski.

 

 

Centralny Port Lotniczy

Między Warszawą a Łodzią, kosztem trzydziestu miliardów złotych, ma powstać Centralny Port Lotniczy jako wielki międzynarodowy hub, czyli lotnicze centrum przesiadkowe. Według planów, za piętnaście lat nowe lotnisko miałoby obsługiwać nawet czterdzieści milionów pasażerów. Zwolennicy tej inwestycji wskazują, że lotnisko Chopina w Warszawie już teraz w godzinach szczytu pracuje na granicy możliwości. Zdaniem premier Beaty Szydło, CPL to ważny projekt cywilizacyjny, pokazujący, że Polska to dynamicznie rozwijające się państwo. Tylko czy rzeczywiście ta i pozostałe inwestycje są projektami „cywilizacyjnymi” czy kolejnymi „misiami”?

Powyższy tekst jest tylko FRAGMENTEM artykułu opublikowanego w magazynie "Polonia Christiana".

zamów e-wydanie   zamów wydanie papierowe
 
 
 
 
 
 
drukuj
 
 
 

KOMENTARZE
 
Nick *:
 k
Twoja opinia *:
 
wyślij opinie