Przeglądasz wersję mobilną portalu. Chcesz wrócić do desktopowej? Kliknij tutaj
DZISIAJ JEST
SOBOTA 15 SIERPNIA
Św. Tarsycjusza, męczennika
Św. Alfreda, biskupa
Św. Tarsycjusza, męczennika
Św. Alfreda, biskupa
Wniebowzięcie NMP
Imieniny obchodzą:
Maria, Tarsycjusz, Napoleon
 

Zdalne nauczanie pogorszyło stan psychiczny uczniów i nauczycieli. Są pierwsze badania

Data publikacji: 2020-07-09 08:00
Data aktualizacji: 2020-07-09 10:30:00
WIADOMOŚCI
fot. Universal Images Group / FORUM

Pierwsze analizy zdalnego nauczania jednoznacznie pokazują, że nauka na odległość nie wpływa najlepiej na dobrostan psychiczny jego uczestników.

 

Okazuje się, że przedstawiane w samych superlatywach nauczanie na odległość wyjątkowo ciężko odbija się na zdrowiu psychicznym zarówno uczniów jak i nauczycieli. Tak wynika przynajmniej z pierwszych analiz tego zjawiska. O samopoczucie uczestników zdalnego nauczania pytała Fundacja Orange.

 

Aż 65 proc. nauczycieli czuje się psychicznie dużo gorzej lub trochę gorzej w porównaniu do czasu sprzed zamknięcia szkół. Jedynie 26 proc. badanych w ciągu ostatniego tygodnia przed badaniem nie odczuwało trudności w zasypianiu, zdecydowana większość deklarowała, że odczuwa brak energii, zdenerwowanie czy zły nastrój. Także 67 proc. z nich deklaruje, że gorzej czuje się także pod względem fizycznym. To samo dotyczy rodziców. Ogólne pogorszenie stanu zdrowia psycho-fizycznego deklaruje ok. 50 proc. z nich.

 

Poczucie stałego przygnębienia, samotności czy smutku doskwiera tez ok. 1/3 uczniów. Co ciekawe jedna piąta z nich zadeklarowała, że czuje się nieco lepiej pod względem fizycznym i psychicznym niż przed pandemią.

 

60 proc. uczniów chce wrócić już do szkoły – tak wynika z badania przeprowadzonego przez Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu. Tylko 18 proc. uczniów chciałoby po pandemii nadal uczyć się wyłącznie zdalnie, a 33 proc. wyłącznie tradycyjnie. Wśród uczniów dominuje przekonanie o potrzebie połączenia dwóch sposobów nauki.

 

Zdalne nauczanie łączy się ze znacznym wydłużeniem czasu spędzanego przed monitorem komputera, co przekłada się z kolei na obniżenie poziomu higieny cyfrowej. Jak zauważają autorzy raportu, wśród uczniów, rodziców oraz nauczycieli widoczne są wyraźne symptomy nadużywania mediów cyfrowych. Nalezą do nich przemęczenie, przeładowanie informacjami, niechęć do korzystania z komputera i internetu oraz rozdrażnienie. Dotyczyło to zwłaszcza nauczycieli, którzy deklarowali, że często lub bardzo często pozostają w ciągłej gotowości do obierania połączeń i powiadomień (87 proc.), często lub bardzo często mają dość siedzenia przy komputerze (85 proc.) oraz że czują się przemęczeni i przeładowani informacjami (77 proc.).

 

Na pogorszenie stanu psychicznego nauczycieli wpływa też lęk przed negatywną oceną, potrzeba odnalezienia się w nowej sytuacji, brak instytucjonalnego wsparcia, a także obawa o nagranie i utratę dobrego wizerunku poprzez stanie się „pośmiewiskiem internetu”. Jak podaje Centrum Cyfrowe, wielu nauczycieli po raz pierwszy z tego powodu doświadczyło zaburzeń somatycznych.

 

Źródło: gazetaprawna.pl

PR

 
 
 
 
 
 
 
drukuj
 
 
 
KOMENTARZE
 
Nick *:
 
Twoja opinia *:
 
wyślij opinie

Regulamin forum portalu PCh24.pl:

1) Na forum nie wolno umieszczać komentarzy które:

- promują zachowania dewiacyjne, sprzeczne z prawem naturalnym;

- obrażają wiarę katolicką i Kościół katolicki;

- zawierają wulgaryzmy (art. 3 Ustawy o języku polskim z dnia 7 października 1999r.);

- zawierają informacje obarczające niesprawdzonymi zarzutami inne osoby (art. 23 Kodeksu cywilnego);

- przyczyniają się do łamania praw autorskich (Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994r.);

- zawierają linki i adresy do stron WWW, dane osobowe, teleadresowe lub adresy mailowe

- są reklamami lub spamem (nie mają nic wspólnego z komentowanym artykułem)

- są bezpośrednimi, brutalnymi atakami na interlokutorów lub nawołują do agresji wobec nich

- są niestosowne w kontekście informacji o śmierci osoby publicznej bądź prywatnej

- zawierają uwagi skierowane do redakcji PCh24.pl. (za te ostatnie jesteśmy bardzo wdzięczni, prosimy jednak o kontakt mailowy, tylko wówczas mamy bowiem pewność, że trafią one do osób odpowiedzialnych za treść serwisu).

2) Wszystkie komentarze naruszające pkt. 1 niniejszego Regulaminu będą usuwane przez moderatora

 
dziwne
dlaczego w innych krajach nauka i praca zdalna się sprawdza, a w Polsce nie?
grabowskim270
A stan psychiczny rodziców? Przecież to my odwaliliśmy kawał ciężkiej pracy. Ja tego nie wytrzymałem psychicznie i się zwolniłem z pracy
grimm
Brak snu i rozdrażnienie to efekt zbyt długiego pozostawania pod wpływem promieniowania elektromagnetycznego. To wybitnie szkodliwe dla organizmów dziecięcych i młodzieży! Rzadzący powinni ponieść konsekwencje wprowadzenia lockdownu
Dossia
Jestem mama ósemki dzieci. Pięcioro z nich jest w edukacji domowej. W tym roku szkolnym miałam maturę i egzamin osmoklasisty. W czasie pandemiI odpadlo nam wiele zajęć dodatkowych Szkola muzyczna, basen , lekcje szachów, gimnastyka artystyczna... dzięki czeku wypoczęliśmy i był to dobry czas aby po prostu pobyć ze sobą. Oceny na świadectwach mamy ładne,egzaminychyba:poszły nam dobrze. Zachęcam tych którzy mogą do edukacji domowej, gdzie dla swoich dzieci jesteśmy nie tylko nauczycielem ale tez dyrektorem szkoły:, który sam narzuca tępo pracy. Obawiam się, w sprawie pandemii, ze to były tylko ćwiczenia. Podejrzewam ze w przyszłości taki rok szkolny może się powtórzyć:
Polka
@moim zdaniem nie da się puszczać kilka razy tego samego nagrania. Przykładowo ja miałam każdą klasę na innym poziomie, nie miałam dwóch równoległych klas, co za tym idzie dla każdej klasy na każdą lekcję potrzebne były inne materiały. Nie chodzi tu też o organizację, ale o możliwości np w domu. Jak ktoś miał dwoje lub więcej dzieci w wieku szkolnym po prostu nie dawał rady wszystkiego ogarnąć. Każda moja koleżanka mówiła to samo... Przygotowanie szkół to 1/10 sukcesu, możliwości w domu i motywacja uczniów to reszta...
POKAŻ WIĘCEJ KOMENTARZY